Van de World Business and Executive Coach Summit (WBECS) mocht ik een ticket weggeven voor de Summit 2019/2020. WBECS biedt jaarlijks een digitale Summit: een verdiepende online leer-ervaring die wordt gegeven door sprekers van het hoogste kaliber.
Ik wilde dit cadeau doen aan een lid van OOPN (de Nederlandstalige community van ORSC coaches). In een mailing vroeg ik daarom wie er interesse in had. Iedereen kon me mailen en aangeven waarom hij/zij dit zou willen.
Er kwamen veel reacties ; uit al deze mensen moest ik één iemand kiezen.
Ik kreeg 4 soorten reacties:
- ORSC-ers die reageerden dat ze komend jaar geen tijd hadden, maar dat ze mijn gebaar waarderen. (Fijn om dit compliment te ontvangen, dank!).
- Ondernemende ORSC-ers die hiermee hun bedrijf een boost willen geven
- ORSC-ers die de Summit willen volgen voor zelf-studie.
- ORSC-er die al aan het overwegen waren om mee te doen met de WBECS Summit.
Hoe te kiezen?
Ik werk graag samen met mensen met eenzelfde visie en purpose en stel mezelf de vraag wat en hoe ik kan bijdragen aan de communities waar ik lid van ben. Vandaar ook dat ik het ticket gunde aan iemand uit de OOPN community. Maar een keuze maken uit al deze fijne coaches vond ik wel lastig.
Onder het genot van een glas wijn, vroeg ik thuis aan mijn partner wie er op hem dusdanig invloed heeft dat hij samen wil werken aan een gemeenschappelijk doel.
Hij zij dat ik dat was (lief) en ook noemde hij een collega die hem een tijdje terug inspireerde. Toen hij mij dezelfde vraag stelde, antwoordde ik dat hij dat was (lief) én ik noemde ook een mentor van mijn ORSC certificerings-opleiding.
Elke verandering begint bij jezelf en als je dan toch met jezelf aan de slag moet, dan kun je je maar beter laten beïnvloeden door mensen die je helpen om beter te gaan denken, die je uitdagen en die een rolmodel voor je zijn. Die mensen stimuleren het vertrouwen in jezelf en in je relaties. De visie en aanpak van Organisatie & RelatieSysteem Coaching (ORSC) heeft mijn denken en de manier waarop werk fundamenteel veranderd. Ik ben in 2008 begonnen met de ORSC Fundamentals en heb in 2011 de ORSC certificerings-opleiding afgerond.
Ik stel mezelf regelmatig een aantal vragen, die iedereen zichzelf kan stellen, en heb daaruit wat tips gedestilleerd:
5 Vragen:
- Heb ik iemand aan het denken / reflecteren gezet?
- Heb ik iemand uitgedaagd om zijn/haar beste beentje voor te zetten?
- Heeft iemand gezegd dat ik een goed voorbeeld geef?
- Hoe vaak zijn anderen bereid om mij te helpen als ik hen wat vraag?
- Hoe vaak per dag doe ik iets voor een ander?
5 Tips:
1. Wees niet te bang om te vragen.
Diverse studies geven aan dat we 3 x vaker hulp krijgen dan we zelf verwachten.
Een ex-werkgever vertelde me ooit dat hij schaamteloos durft te vragen. Hij is de schaamte van het vragen voorbij en ik vermoed dat dit hem een groot stuk verder heeft gebracht. De vraag moet dan natuurlijk nog wel op de juiste manier worden gesteld.
2. Verander je mindset over afwijzing
Wees niet bang dat je vraag wordt afgewezen. Zie het als een kans om te leren.
Ik ben opgegroeid met de spreuk: kinderen die vragen worden overgeslagen. Een andere spreuk staat daar lijnrecht tegenover: zij die zwijgen zullen niets krijgen.
Om tussen de spreuken te laveren kun je situaties als afwijzing, verlies en tegenslag gaan zien als situaties waar je van kunt leren.
“I never lose, I only win or learn” (Nelson Mandela)
3. Kies voor mensen die je uitdagen
- Wie daagt je uit?
- Hoe dagen ze je uit?
- Brengen ze jou naar een hoger niveau ?
Ik vermoed dat we zelf het gemiddelde zijn van de 5 mensen met wie we het meeste omgaan. Een hoger niveau bereik je door met deze mensen daadwerkelijk waarden na te leven als eerlijkheid, integriteit, verantwoordelijkheid nemen, zelfmanagement, hard werken en doorzettingsvermogen. Dat is niet gemakkelijk. Het is een dagelijkse opgave.
Gun jezelf daarom een coach, een collega die je scherp houdt bijvoorbeeld met de WBECS Summit, etc. Vraag deze mensen om feedback.
4. Vertel je persoonlijke verhaal
Als je de moed hebt om een persoonlijk verhaal – waar je van hebt geleerd – te delen, dan heeft dit positieve impact op al je relaties.
Soms duurt het even voordat je je verhaal kunt vertellen op een manier dat andere mensen er iets aan hebben. Maar dat proces is op zich al de moeite waard.
Ik kan wel verklappen dat de inhoud van je verhaal er niet toe doet, maar dat het erom gaat of de mensen aan wie je het verhaal vertelt zich hierin herkennen, dat je hen raakt een dat je verhaal je dichterbij elkaar brengt.
5. Geef méér dan je vraagt
Geven maakt rijk. Het geeft je voldoening.
De voldoening die je krijgt van het ontvangen van een cadeau is maar van tijdelijke aard. De voldoening die je krijgt van geven is van langere termijn. Ongeacht de financiële waarde van je cadeau.
Wanneer je iets geeft bouw je aan een relatie met een ander.
De vorig jaar overleden Judith E. Glaser, founder van de neuro-opleiding Conversational Intelligence – C-IQ, was genereus en gul en kon onbaatzuchtig geven. Zij heeft hierdoor veel mensen bereikt met haar inzichten op het gebied van communicatie en neuro-psychologie. In een Europees samenwerkingsverband van gecertificeerde C-IQ coaches dragen we haar neuro-inzichten verder uit.
Keuze voor de High Dream
Geven is leuk. Het biedt de kans om de dingen te doen waar ik zelf enthousiast over ben.
Als ik dan een keuze moet maken aan wie ik het WBECS ticket geef dan hoop ik dat het mijn ‘high dream’ voor co-creatie en samenwerken in de OOPN community zal versterken.
Kiezen blijft lastig; maar geven is leuk. En ook al heb jij het WBECS ticket niet gewonnen terwijl je dit wel graag had gewild: doe je mee aan deze high dream?
Sonja Vlaar 26 juni