Als het om mijn voeten gaat, ben ik net als de prinses op de erwt – gevoelig voor elk klein ongemak.

Vorige maand werd deze gevoeligheid een probleem. Mijn voeten zouden me over de #Wandel4daagseAlkmaar gaan loodsen; maar mijn voeten deden pijn!

Wat was er aan de hand, of beter, aan de voet?

Een loopanalyse onthulde dat mijn schoenen te klein waren.

Wist je dat je voeten platter worden naarmate je ouder wordt? In de afgelopen jaren zijn de mijne een volledige maat groter geworden!

Ik trakteerde ik mezelf op nieuwe comfortabele wandelschoenen. M’n voeten herstelden gelukkig nog op tijd voor de 4daagse van 12 – 16 juni 2024. In totaal liep ik met veel plezier 4 x 25 km (meer nieuws hierover op mijn facebook).

In dit artikel ga ik in op het verband tussen #wandelen en het #brein.

Waarom überhaupt wandelen?

Het grootste deel van mijn werk is zittend. Het is alom bekend dat overmatig zitten niet goed is voor onze gezondheid. Maar waarom is wandelen zo goed voor het brein?

Wandelen stimuleert denkkracht en creativiteit

Pauzes nemen van het zitten. en gaan wandelen geeft de hersenen (en dan vooral het executieve brein) rust en activeert de andere hersennetwerken (zoals het default mode network).

Wandelen maakt de hersenen zo meer ‘agile’, waardoor je herinneringen, gedachten en gevoelens sneller in een andere context kunt plaatsen

Wandelen bevordert mindfulness.

Als ik het goed begrijp omvat de mind alles wat de hersenen doen, inclusief de subjectieve ervaringen en het bewustzijn.

Tijdens het wandelen kan de mind vrij ronddwalen. Ik ben dan overal of nergens zonder enige inspanning. Dat gebeurt grotendeels onbewust. Ik ben me soms wel bewust dat ik wandel, maar meestal denk er niet bij na dat ik loop. Hoe dan ook, het is een helend proces voor lichaam en geest.

Wandelen vermindert stress

Als de fysiologische processen in onze hersenen beter functioneren, zoals angiogenese en neurogenese, dan vermindert ook de stress.

Ik zal deze begrippen kort uitleggen:

  • Angiogenese (vorming van nieuwe bloedvaten):

Beweging stimuleert de groei en aanmaak van nieuwe bloedvaten in de hersenen, met name in gebieden waar de hersenen zich blijven ontwikkelen en uitbreiden.

Tienduizenden bloedvaten transporteren dagelijks zuurstof en voedingsstoffen naar 80-100 miljard hersencellen. Angiogenese, het proces waarbij nieuwe bloedvaten groeien uit bestaande, zorgt ervoor dat de hersenen goed voorzien blijven van deze middelen. Door de uitbreiding van het hersennetwerk, bereidt het brein zich voor om – als zich echte uitdagingen voordoen- effectief te kunnen reageren.

  • Neurogenese (vorming van nieuwe neuronen):

Niet zo lang geleden dachten wetenschappers dat neuronen, de zenuwcellen in onze hersenen, niet meer werden vervangen als ze stierven. Neuron-verlies kan het gevolg zijn van  bijvoorbeeld veroudering, neuro-degeneratieve ziekten, beroertes, letsel, drugs, alcohol en chronische stress. Lange tijd dachten we dat we ons hele leven moesten doen met de neuronen waarmee we geboren zijn. Maar dat is een #misvatting. Het goede nieuws is dat we ons hele leven nieuwe neuronen aanmaken.

Mensen hebben naar schatting 100 miljard zenuwcellen, waarvan de meerderheid in de hersenen en het ruggenmerg. Nieuwe neuronen vormen zich voornamelijk in de hippocampus, het geheugencentrum van de hersenen. Wandelen stimuleert de productie van nieuwe neuronen in de hippocampus.

De circuits van zenuwcellen in de hersenen reguleren veel functies en zijn verantwoordelijk voor onze cognitieve vaardigheden.

Wandelen houdt je fit

Wandelen houdt je – zowel mentaal als fysiek – fit. In een ontspannen fysiologische toestand houdt wandelen je veerkrachtig. Je kunt dan – met meer gemak, fysiek en mentaal, een sprintje trekken als dat nodig is . Je blijft veerkrachtig, als je na dat sprintje de hersenen ook weer laat ontspannen. En dat kun je bereiken door… ja, ja … je raadt het al… wandelen! 😀🚶

Ik wandel graag buiten in bossen en langs water. Dit jaar ben ik begonnen met het lopen van langere afstanden en neem ik iedere week een dagdeel vrij om te kunnen wandelen. Hoe meer ik wandel, hoe fijner ik het vind. Het is een levensstijl geworden.

De moraal van dit verhaal klinkt paradoxaal:

Als je de netwerken van je brein wil uitbreiden, breng dan je voeten in beweging. Ga wandelen! Je hersenen hebben je voeten nodig!

Wat doe jij om je #veerkracht te behouden of te vergroten?

Wil je de veerkracht van jezelf of je team duurzaam vergroten?

Boek vrijblijvend een zoom-afspraak: https://calendly.com/sonja-vlaar/. Dan kunnen we bespreken wat ik voor je kan doen.